widget

Followers

Networked Blogs

Thursday, March 17, 2011


Doa apabila Mendengar Kematian orang yang bukan islam

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers~ 
Marilah kita mengucapkan syukur Allhamdulillah kerana kita masih diberi kesempatan untuk hidup dimuka bumi Allah ini lagi..masih ada lagi tanggungjawab yang perlu kita pikul sbagai seorang muslim.
Petang tadi selepas sahaja solat magrib trus membuka laptop. Hajat dihati nk study tp rehat sebentar melihat facebook.hehe..biasalah tu..nk hilangkan stress. Bile bukak jer fesbuk,punya lah banyak notification nyer..hehe..tetibe tertarik dgn satu notification nie..datang nyer dr sahabat ku..jom kita sama-sama lihat.

  
 terima kasih kepada sahabat ku sbb bertanya soalan.. 

Sebagai menjawab soalan sahabatku ;

Ucapan “ INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJI’UN “

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

Ertinya : “Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali “.Diucapkan apabila ditimpa sesuatu yang tidak dikehendaki seperti banjir , kemalangan , kecurian dan seumpamanya .( Walhal orang-orang kita hanya mengucapkannya tatkala mendengar berita kematian seseorang )

Firman Allah mengenai ucapan ini :

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

Ertinya : “ Orang-orang yang sabar itu apabila mereka ditimpa musibah mereka akan berkata : Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali “ ~ Surah al-Baqarah , ayat 155


 Dengan itu, apabila mendapat berita kematian seorang yang bukan Islam TIDAKLAH SALAH dan TIDAKLAH DIANGGAP SEBAGAI DOA KEPADANYA serta TIDAKLAH PULA DIANGGAP MENDOAKAN RAHMAT KE ATAS ROH SI DIA ( Yang Bukan Islam itu ) .

Apa yang diucapkan itu hanyalah sebagai TAZKIRAH ( Peringatan ) kepada diri sendiri dan kepada orang yang memahami perkataan itu bahawa ucapan itu membawa erti: “ Betapa hebat, sombong , megah , takbur , besar diri dan gagahnya kita , kita tidak akan “ menongkat langit “ , dan sebagai mana kita berasal daripada Allah Ta’ala ( lahir dengan taqdir-Nya ) maka begitulah juga kita akan pergi menemui-Nya kelak ( yang juga merupakan taqdir-Nya ) " .

Dan setiap amalan itu bergantung kepada niat dan niat saudara menyebut perkataan itu ternyata tidaklah salah . :yess

Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
 
 


You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

2 ulasan:

M said...

cewah.. masuk blog lak aku hari ni..haha...thanks tlg jawab... aku pun baru je terfikir... tu tanya terus.

Miftahul Hidayah said...

hehe..suke la tue...
:)
welcome robi...
ok la tue...