widget

Followers

Networked Blogs

Tuesday, January 25, 2011


NOTA F4104 - SYSTEM ANALYSIS AND DESIGN

Bab 1 - Pengenalan SADM
Bab 2 - Planning
Bab 3 - System Analysis Concept
Bab 4 - DFD Design
Bab 4 - ERD Design
Bab 4 - Input Output Design
Bab 4 - System Design Concept
Bab 5 - Pembangunan dan Implementasi
Bab 6 - Sokongan

p/s : semoga nota2 System Analysis and Analysis ni..dapat memberi kalian manfaat..
You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Sunday, January 23, 2011


Larangan solat pada dua tanduk syaitan





















“Jangan mencari waktu untuk solat pada ketika dan terbenam matahari”. Hadis Riwayat Bukhari (no: 558).


Tiga waktu Nabi SAW melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya;
-ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi
-ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir
-ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam.
Hadis Riwayat: Muslim (no: 831).


Manakala illah larangan tersebut ringkasannya ialah;
  • waktu terbit matahari: kerana matahari terbit antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepada matahari waktu itu.
  • waktu tengahari: ketika itu api neraka bergelegak.
  • waktu terbenam matahari: ia terbenam antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepadanya waktu itu.

Larangan solat pada waktu2 itu, ialah solat yg tiada sebab seperti solat sunat. Adapun solat bersebab spt qadha’, atau tahiyyat masjid terkecuali. (SOLAT QADHA' DIBOLEHKAN)


Sabda rasulullah s.a.w yang bermaksud.... 
" siapa yang bersolat ketika matahari hendak terbenam .... maka 
sebenarnya dia sedang bersolat di antara 2 tanduk iblis" .

Oleh yg demikian, janganlah kita melengah2kan solat Asar. Sebaiknya solat Asar hendaklah disegerakan melainkan jika ada urusan yg tak dapat dielakkan. Amalan menyegerakan solat adalah antara amalan sunnah dan disukai Allah s.w.t . Orang yg mengamalkan solat di awal waktu akan mendapat keberkatan masa dan usianya. 

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Thursday, January 20, 2011


NASIHAT BUAT SISWA SISWI - AKU MASIH DARA

BEBERAPA NASIHAT BUAT SISWA SISWI BAKAL PEMIMPIN DIMASA DEPAN

Siswa/siswi jadilah pemimpin masa depan yang bukan sekadar menjadi kebanggaan emak, ayah dan keluarga tetapi juga universiti, negeri, negara, dunia dan seluruh manusia selama-lamanyanya.
Sebelum melakukan apa jua tindakan, fikir dan ambil kira serta dahulukan hukum Tuhan, Pencipta Alam Semesta. Kemuliaan insan walau dimana jua ialah dengan terus tetap mentaatiNya. Bukan sebaliknya.
Dalam pergaulan dan berseronok suka, jagalah maruah diri dan agama, Jangan sampai TERGODA. Ramai yang telah tergoda dan terpedaya dan ternoda. Sesungguhnya syaitan telah bersumpah menyesatkan penghuni maya.

Jangan korbankan kesenangan yang abadi kerana mengejar keseronokan nikmat yang sekejap.

Siswi : Berlaku adil lah kepada bakal suamimu yang sah dan zuriatmu nanti : jaga maruah diri.
Siswa : Berlaku adil lah kepada bakal isterimu yang sah dan zuriatmu nanti : jaga maruah diri.
Siswa & Siswi : Preserve your virginity until your wedding night. Itulah keindahan malam pengantin…
Siswa : Dalam pergaulan lelaki-perempuan jangan mengambil kesempatan dari budi yang ditabur. Jangan berbudi kerana ganjaran body. Bagaimana kalau hal yang sama berlaku pada ibumu, adik perempuanmu, kakakmu atau puterimu nanti? Tidak ada lelaki (yang normal) pun didunia ini yang menyenanginya.
Siswi : Berhati-hatilah menerima budi, jangan sampai tergadai body. Jangan sampai dihantui rasa bersalah kepada zuriatmu akan datang kerana tidak pandai menjaga diri sewaktu muda belia. Mesti smart dalam menilai dan bertindak demi kebaikan dan kesucian diri. Jangan jadikan body sebagai tukaran walau melaut budi yang diterima. Body mu terlalu bernilai dan tidak wajar untuk dijadikan korban jalanan dan pestaan. Serahkan body mu hanya kepada pihak yang berhak sahaja, iaitu suami yang sah di masa depan. Terlalu penting memahami hal ini. Hentikan menipu diri dengan hanya lakonan hidup menghias luaran diri (frame) tetapi gersang dari iman dan akhlak mulia.


 Kita sebagai anak yang halal dari pernikahan ayah dan ibu kita yang sah (kalau ragu-ragu, perlu check dengan ibu anda segera), jangan sampai berperanan diatas kelahiran anak yang tidak sah iaitu anak haram.. Bukan salah si bayi itu tetapi salah ayah dan ibunya yang tidak berupaya mengendali dan mengawal nafsu – sehingga terjadilah perkara-perkara jijik yang disukai (?) dan bersungguh-sungguh dicari walaupun dosa besar. Menyesal kemudian tiada gunanya. Jangan kaburkan atau rosakkan salasilah keturunan zuriatmu zaman berzaman. Jangan mulakan vicious cycle (pusingan kejam) dalam kehidupanmu yang sementara ini.

Walaupun tempoh di pusat pengajian tinggi semakin menghujung, tapi masih ada masa untuk berubah dan membaiki diri kalau kita benar-benar mahu. Terlalu rugi kalau kita hanya mendapatkan segala-galanya dari sudut duniawi TETAPI tidak dikurniakan asuhan agama Islam sewaktu di kampus lantaran tidak benar-benar mencarinya. Maaf kerana menggunakan tamsil yang kurang elok : Penagih dadah jarang ditemui mati kerana tiada bekalan dadah walaupun di tempat baru. Orang yang pasti beruntung ialah orang yang sentiasa melakukan dan merindui kebaikan serta menjauhi dan membenci kejahatan. Apalah se gunung degree tanpa akhlak mulia menghiasi diri. Success at the expense of faith is NO success. The CHOICE to seek the Truth is yours. Anda boleh! (kalau anda benar-benar mahu).



You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com


Engkaulah Sahabat ku~~




















Sekerat akar mampu kuhulur padamu
Di saat dikau terkapai dan kelemasan 
Di arus hidup yang tinggal sejengkal cuma
Katamu kau tak bisa berenang ke sana

Engkaulah teman tanpa sangsi dan curiga
Setelah aku mendengar lirih ratapmu
Harumnya sekuntum melati di embunan pagi 
Sewaktu kita melewati sebidang tanah perkebunan
Persahabatan

Tersasar aku di dalam mentafsir
Aksara jujur dan ketelusan yang terpamer di wajahmu 
Terlalu naif untuk ku fahami 
Metafora puisi dusta dan personafikasi

Sukarnya untuk aku membuktikan
Kebenaran yang berpihak padaku
Kerna peluang langsung tiada padaku
Sedarlah aku erti senyuman 
Ada dendam yang tidak pernah padam
Pada lirik matamu ada pedang tajam yang merejam
Ohh….

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Wednesday, January 19, 2011


❤●•٠·˙SAYA SUDAH JATUH CINTA˙·٠•●❤























1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.
Surah An-Nur: 32

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”.
Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas

“Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”.
Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar


2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin…. Huhu

“Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.
Surah An-Nur : 33

Rasulullah S.A.W bersabda :
“Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.

3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.…

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."
Surah Al-A’raf : 128

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”
Surah Al-Hajj : 40

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.
Surah Alam Nasyrah : 5-6

Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.

Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..

  
4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her..

“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.
Surah An-Nur : 30

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.
Surah Al-Jatsiyah : 18

“Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.
Riwayat Bukhari

5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.
Surah Al-Isra : 32

“Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.
Musnad Ahmad

“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”.
Riwayat Bukhari Muslim

 6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..

“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”.
Surah Yasin : 36

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.
Surah Az-Zukhruf : 12

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”.
Surah Ar-Rum : 21

7. Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!

Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata :
“Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati) dalam keadaan aku bujang”.

Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda :
“Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”.
Riwayat Ibnu Majah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”.
Riwayat Abu Mansur Al-Dailami

Kesimpulan :

Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan. Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu!

Memang sedih tidak dapat bersama orang yang kita cintai / cinta tak berbalas, tapi lagi malang jika Allah tidak menyintai kita sebagaimana Allah menyintai para hamba-Nya yang betaqwa. Silap2 kita masuk Neraka-Nya dek kerana cinta nafsu kita!

Jika kita menjaga hubungan dan menolong agama Allah, PASTI & PASTI Allah jadikan dunia tunduk pada kita.. Salafusoleh telah pun berjaya, KENAPA KITA PULA TIDAK BOLEH BERJAYA SPT MEREKA?

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com


Ku ingin Menjadi wanita soleha

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♫

Ya Allah..
Jadikan aku tabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tak berubah

Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah..
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan aku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersihkan cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah aku sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hatiku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumaiyah
Tukang sisir yang beriman
dan Keluarga Yasir yang bertakwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabarku seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia..
Entah mana hilangnya Iman di dada

Ya Rahman..
Kuatkan Imanku seperti Masyitah
Terjun penuh yakin bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan aku seperti sumaiyah
Biar tombak menusuk jasad..
Iman sedikit pun takkan rapuh.

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar Iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan ke Rasulullah pada hari uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah

Ya Allah..
Tarbiyyahkan aku pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga Iman
Mampukah aku menatap cinta itu?
Sedangkan rupa yang menjadi pilihan
Ketulusan Iman diketepikan
Ya Allah..
Ilhamkan aku pada cinta sepertinya..

Ya Allah...
Jadikan aku sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku Nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan Sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah

Ya Allah..
Mampukah aku contohi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan Imanku sepertinya..Ya Rahim..

Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati di Jalan ALLAH
Dia meratap tangis..
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiganya dan keempat jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang dihantar untuk berjihad

Ya Allah..
Mampukah aku menjadi ibu yang berjihad?
Sedang anak tak tutup aurat pun masih tak terjawab
Sedang anak tinggal solat pun buat tak kisah
Berikan aku kekuatan sepertinya..
Agar bersedia pada akhirat.

Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah..
Jadikan diriku setabah Ummu Khadijah
Aku mahu semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumaiyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan seteguh Aisya Humaira
Kerana diri cuma An-Nisaa akhir zaman
Dimana Aurat semakin dibuka terdedah
Dimana syahadah hanya pada nama
Dimana Dunia yang terus dipuja
Dimana nafsu fana menjadi santapan utama
Dimana batas sentiasa dileraikan
Dimana ukhwah sentiasa dipinggirkan

Wahai Kaum Hawa
Kita cuma An-Nisaa
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para Mujahidah
Namun Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada Syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
kerana padanya ada Pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!

Sesungguhnya Hawa tercipta dari Tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana Indah
dan Indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya Syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami ke arah syurga..
Bicara dari An-Nisaa yang hina..
Makbulkan doaku..
Ameen ya rabbal alamin..,~ ♥



You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Tuesday, January 18, 2011


Rahsia dan Kelebihan Pada Senyuman














Assalamualaikum semua rakan2 kue.Hari nie nk kongsi 1 fakta mengenai Senyuman.Harap pasni kalian akan sentiasa tersenyum sokmo.

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com


Bila Cinta Hadir Dalam Hidupku

Allahu Rabbi aku minta izin 
Bila suatu saat aku jatuh cinta 
Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang 
Hingga membuat lalai akan adanya Engkau


Allahu Rabbi 
Aku punya pinta 
Bila suatu saat aku jatuh cinta 
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas 
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh


Allahu Rabbi 
Izinkanlah bila suatu saat aku jatuh cinta 
Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan
kasih-Mu 
dan membuatku semakin mengagumi-Mu


Allahu Rabbi 
Bila suatu saat aku jatuh hati 
Pertemukanlah kami 
Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu


Allahu Rabbi 
Pintaku terakhir adalah seandainya kujatuh hati 
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku 
Anugerahkanlah aku cinta-Mu... 
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
Amin.   ❤   dan kini...
aku benar2 telah jatuh cinta padanya.....(^_^)



You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Sunday, January 9, 2011


Malam Pertama Di alam Kubur

Malam pertama...
Malam itu ialah Malam Pertama Di Alam Kubur
Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?
Bukankah telah silih berganti engkau melihat
teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?

Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara?"
Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur?
Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan.
Malam yang kerananya para ulama' serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh.
Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.
"Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu.
Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?"

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai,
dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran,
dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai,
tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita,
lilin-lilin yang menerangi
dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan,
dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur,
segala-galanya amat menyedihkan,
tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir.
Itukah yang kita mahukan?
Pastinya tidak bukan?
Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi Malam Pertama Di Alam Kubur!
Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi' bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras,
maka ia masuk ke liang kubur tersebut.
Ia menganggap dirinya telah mati,
lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia,
seraya membaca ayat: "Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)." (Surah Al-Mu'minun, ayat 99-100)

Kemudian ia menjawab sendiri; "Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi'.." Dan disebabkan hal tersebut, Rabi' bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah! Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti? Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. "Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!"

Kematian itu pasti. Ia tidak meleset meski hanya sedetik. Ia biasa datang menyerap dengan tiba-tiba. Ia misteri. Kerananya setiap orang semestinya selalu siap. Dan tentu, husnul khatimah harus menjadi pilihan. Untuk mencapai itu, harus melalui jalan syari'at dengan menjalankan segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah Ta'ala. Tanpanya, husnul khatimah itu nihil. Bukankah, perahu tak akan berjalan di daratan?

Wahai orang tua yang telah bongkok punggungnya dan dekat ajalnya, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Wahai pemuda gagah yang bergelimang harta dan sejuta asa, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Ia adalah malam pertama dengan dua wajah, mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam syurga berikutnya, atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya.

(Dipetik dari buku Malam Pertama Di Alam Kubur karya Dr Aidh Abdullah Al-Qarni)

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com

Wednesday, January 5, 2011


SYAHADAH DAN TUNTUTANNYA DALAM KEHIDUPAN MANUSIA


MUQADDIMAH

Aqidah yang sahih dan sempurna merupakan syarat pertama untuk menjamin amal seseorang diterima oleh Allah SWT. Tanpa aqidah Islamiah yang tulen, amalan tidak akan diterima oleh Allah SWT walaupun ia berbau Islam.

Firman Allah s.w.t. :

أجعلتم سقاية الحآج وعمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله واليوم الآخر وجهد فى سبيل الله لا يستوون عند الله

Maksudnya : “ Apakah (orang-orang) yang memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan Masjidil Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepaada Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah”.
(At-Taubah : 19)

ASAS AJARAN ISLAM 

Asas ajaran Islam ialah pengucapan syahadatain. Ia adalah muqaddimah kepada ajaran ini. 
Kalimah syahadah mengandungi dua tuntutan besar. Tuntutan keimanan kepada Allah yang mencakupi aspek-aspeknya dan tuntutan beriman kepada Rasululah SAW dengan beberapa aspek yang mesti diimani.

HUBUNGAN SYAHADAH DENGAN ISLAM 

Ia seperti hubungan antara roh dan jasad. Syahadah yang diucapkan tidak akan memberi apa-apa erti kepada tuannya kecuali ia tahu apa yang diucapkan.
Ucapan itu, hendaklah dilafazkan dengan penuh yakin dan bersungguh-sungguh, tidak main-main. Mana-mana ucapan yang tidak bersungguh-sungguh dan tidak tahu maksud yang diucapkan itu dan ditambah pula dengan rasa yang tidak yakin, syahadah seperti itu tidak bererti bahkan orang seperti itu dikatakan pembohong dan pengkhianat. 
Ia samalah seperti seorang saksi di mahkamah. Seorang saksi berhak menerangkan sesuatu jika ia betul-betul lihat dan tahu, kemudian penyaksian itu hendaklah dilakukan secara bersungguh-sungguh, barulah ia dikatakan benar. Begitulah sebaliknya. 

KESEMPURNAAN SYAHADAH

Syahadah hanya akan sempurna apabila memenuhi syarat-syarat seperti berikut : 

1. MENGAKU DENGAN LIDAH : Dengan erti sesorang itu mengaku dan mengucap dengan lidahnya bahawa tidak ada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad s.a.w. adalah pesuruhNya.

2. KEPERCAYAAN DI DALAM HATI : Iaitu hatinya percaya dengan bersungguh-sungguh bahawa apa yang diucapkan oleh lidah adalah betul dan benar.

3. MELAKUKAN TUNTUTANNYA DENGAN ANGGOTA : Setelah kedua-dua hati dan lidah sebulat kata, maka anggota dengan rela melakukan kehendak tuntutan dari ucapan syahadah itu.

TAUHID ULUHIYAH DAN RUBUBIYYAH

Kedua-dua tauhid di atas tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Di dalam syahadah ada kalimah “Ilah” yang mempunyai kaitan kukuh antara Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid Rububiyyah. 
Tauhid Rububiyyah ialah mengi’tiqadkan atau mengaku bahawa Allah SWT Yang Esa sahaja mencipta alam seluruhnya, mentadbir dan mengurus, menghidup dan mematikan. Di tanganNyalah kerajaan dan kekuasaan serta memiliki segala sesuatu.
Seluruh umat manusia beriman kepada Rububiyyah ini tidak kira kafir atau Muslim. Firaun walaupun ia mengaku dirinya tuhan tetapi di dalam hatinya mengaku beriman kepada Tauhid Rububiyah kerana ia mengaku bahawa pencipta alam ini adalah Allah Yang Maha Esa, sebagaimana dijelaskan oleh Allah SWT dalam firmanNya :

قال لقد علمت ما أنزل هؤلآء الا رب اسموات والأرض بصائر وانى لظنك يفرعون مبثورا

Maksudnya : “ Musa berkata : Sesungguhnya engkau mengetahui, tiada yang menurunkan ayat-ayat itu melainkan Tuhan langit dan bumi sebagai keterangan (atas kebenaran). Sesungguhnya aku menyangka engkau hai Firaun orang binasa”. 

Orang kafir termasuk musyrikin Arab apabila ditanya sipakah pencipta langit dan bumi, mereka menjawab Allah yang menciptanya. 

Firman Allah s.w.t. :

ولئن سألتهم من خلق السموات والأرض ليقولن الله قل الحمد لله بل أكثرهم لا يعلمون

Maksudnya : “ Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka siapakah yang menciptakan langit dan bumi? Mereka akan menjawab : “Allah” , tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”. 
(Luqman : 25) 

Tauhid Uluhiyyah iaitu mengi’tiqadkan bahawa Allah Yang Maha Esa sahaja yang layak dan mesti disembah dan tidak boleh menyekutuiNya dengan sesuatu. KepadaNya sahajalah tempat bertawakkal (tempat berserah) dan Dia sahajalah yang mempunyai kekuasaan dan pemerintahan. 

Apabila seseorang itu telah beriman dengan Tauhid Uluhiyyah dengan sendirinya ia beriman dengan tauhid Al-Sifat Wal Af’al dan Tauhid Rububiyyah. Kerana setelah dia menyembah Allah, dia mestilah mengenal sifat kesempunaanNya yang termasuk di bawah Tauhid Al-Sifat wal Af’al dan Rububiyyah. 

Orang yang beriman dengan Tauhid Ulhiyyah dikatakan telah Islam tetapi tidak sebaliknya. Dengan erti orang yang hanya beriman dengan Tauhid Rububiyyah semata-mata tidak digolongkan dengan orang-orang yang sebenar-benar beriman kepada Allah SWT.

TUGAS SEORANG RASUL MENGAJAK MANUSIA KEPADA TAUHID ULUHIYYAH

Tauhid Uluhiyyah yang meliputi ketiga-tiga jenis tauhid (Tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma’ wa sifat), adalah satu-satunya tauhid yang dituntut oleh Allah SWT dan kerana itu Rasul diutuskan. Setiap Rasul mengajak ummatnya supaya beriman dengan Tauhid Uluhiyyah dan ia dikatakan ajaran asasi yang diajar oleh para anbiya’. Allah SWT berfirman :

وما أرسلنا من قبلك من رسول الا نوحى اليه انه لا اله الا أنا فاعبدون

Maksudnya : “ Dan tidak Kami utuskan sebelum engkau (Muhammad) daripada rasul-rasul melainkan Kami wahyukan kepadanya : Bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Aku. Maka sembahlah olehmu akan Aku”. 

Antara tuntutan syahadah ialah beriman kepada Rasul dengan erti mengenali Baginda SAW dan dijadikan tempat rujukan kedua selepas Al-Quran. Nabi Muhammad SAW merupakan Nabi dan Rasul terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT.

Oleh itu apabila seseorang itu menyaksikan bahawa Muhammad SAW itu Rasul Allah dia mesti menghayati firman Allah yang memerintah supaya mengikuti Rasul SAW sebagai tanda pengabdiannya kepada Allah SAW.

FirmanNya :

قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونى يحببكم الله ويغفرلكم ذنوبكم والله غفور رحيم

Maksudnya : “ Katakanlah : Jika kamu benar-benar mencintai Allah ikuitlah aku (Muhammad) nescaya Allah mengasihani kamu dan mengampuni dosa-dosamu, Allah s.w.t. Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. 
(Ali Imran : 31) 

FirmanNya lagi : 

فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا فى أنفسهم حرجا مما قضيت ةيسلوا تسليما

Maksudnya : “ Demi tuhanmu, mereka tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu (Muhammad s.a.w.) hakim pada perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa berat terhadap keputusan yang kamu berikan dan mereka menerima sepenuhnya”. 
(An-Nisa’ : 65) 

SYAHADAH DAN TUNTUTANNYA

Apabila seseorang telah bersyahadah dengan kalimah syahadah, ia dianggap Islam, tetapi Islamnya tidak akan sempurna kecuali setelah menuaikan tunutan tauhid atau syahadah itu sendiri. Tuntutannya meliputi seluruh tuntutan Allah SWT dan Rasul SAW di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Secara ringkas tuntutan tersebut seperti berikut : 

1. BERIMAN DENGAN PERKARA GHAIB 
Perkara ghaib yang dimaksudkan itu beriman dengan rukun iman yang enam ; BERIMAN DENGAN ALLAH SWT, MALAIKAT, KITAB-KITAB, RASUL-RASUL, HARI AKHIRAT DAN QADHA’ QADAR.

2. MENUNAIKAN RUKUN ISLAM
Tauhid juga menuntut orang yang melafazkannya supaya menunaikan segala ibadat yang diwajibkan dengan sempurna dan betul mengikut apa yang diajar oleh Rasulullah SAW, tidak memadai dilakukan ketika senang atau seketika sahaja. 

Sesiapa yang tidak menunaikan ibadat solat, puasa, zakat dan haji sedangkan ia cukup syarat wajibnya, ia tidak boleh dianggap Muslim kerana Islam tidak memadai dengan hanya mengucap sahaja, tetapi mesti disertakan dengan amalan anggota sebagaimana yang tersebut di atas. 

3. AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR
Syahadah yang diucapkan memaksa tuannya melakukan amar ma’ruf nahi mungkar yang merupakan sebesar-besar kewajipan agama setelah seseorang itu beriman kepada Allah SWT.

FirmanNya :

كنتم خير امة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله .......

Maksudnya : “ Kamu adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan untuk kepentingan manusia, menyuruh mengerjakan yang benar (baik) dan melarang ynag jahat, serta beriman kepada Allah”.
(Ali Imran : 110)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“ Sesiapa yang melihat kemungkaran dilakukan, maka hendaklah diubah dengan tangan, jika tidak berkuasa hendaklah diubah dengan lidah, jika tidak berkuasa juga hendaklah dilawan dengan hati dan itu adalah selemah-lemah iman”. 

Difahamkan dari hadis ini, sesiapa yang tidak melawan satu-satu kemungkaran sedangkan dia berkuasa, dia bukanlah orang Mukmin. Lebih-lebih lagi kalau sesorang itu memberi sokongan dan redha dengan kemungkaran yang berlaku di hadapan matanya. Kerana orang yang melawan dengan hati adalah orang yang palinga lemah imannya. Jika redha, tidak melawan langsung atau memberi sokongan bererti imannya tidak ada. Orang seperti ini telah diistilahkan oleh Rasululah SAW sebagai syaitan bisu.

4. MENGHUKM DENGAN HUKUM ALLAH DAN MENDIRIKAN KERAJAAN ISLAM
Allah SWT telah memerintahkan kaum Muslimin supaya melaksanakan hukum Islam dan undang-undangnya. Di dalam Al-Quran banyak hukum yang telah diterangkan oleh Allah untuk dilaksanakan di dalam kehidupan seharian.

Allah SWT telah memberikan amaranNya kepada mereka yang tidak mahu menghukum apa yang telah diturunkanNya dengan firmanNya : 

ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الكفرون .......الظابمون .......الفاسقون

Maksudnya : “ Barangsiapa yang tidak maenghukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir…….zalim…….fasik”.

Mereka yang tidak menghukum enggan apa yang diturunkan oleh Allah bererti mereka menolak Tauhid Uluhiyyah kepada Allah SWT dan juga mereka telah menolak ikrar dan pengakuan mereka terhadap syahadahnya melalui amalan mereka (amalan tidak menghukum dengan hukum Allah). Tuntutan melaksanakan hukum Allah ini tidak dapat dilaksanakan tanpa kerajaan Islam. Sebab itulah mengikut pandangan Said Hawa dalam Kitabnya “Tentera Allah” bahawa mendirikan kerajaan Islam sekarang adalah fardu ain bukan lagi fardu kifayah.

5. MENGADAKAN MASYARAKAT ISLAM

Masyarakat Islam adalah masyarakat yang melaksanakan Islam dalam segenap lapangan, baik dalam lapangan aqidah, syariat (undang-undang), peraturan dan akhlak.
Masyarakat Islam tidak lahir kecuali lahirnya sekumpulan manusia yang menyembah Allah SWT dengan sempurna dan tidak menyembah yang lainnya serta tidak mematuhi undang-undang selain dari undang-undang Allah. Kemudian cara hidupnya berlandaskan ajaran Al-Quran dan Al-Hadis dan tidak mengikuti peraturan-peraturan ciptaan manusia.

PENUTUP

Tiada gunanya keimanan kepada Allah itu dikerat-kerat mengikut selera individu. Islam meletakkan iman itu sama ada beriman secara mutlak kepada Allah dan RasulNya atau meninggalkannya secara mutlak.

Serahlah aqidah dan diri kamu kepada Allah. Sama ada penyerahan itu dilakukan atau tidak, kamu tetap akan datang berserah kepadaNya pada hari kiamat nanti.

Semoga kertas kerja yang ringkas ini akan dapat dimanfaatkan bersama sama ada kepada penulis atau pembaca sekelian.

Rujukan : 
1.Terjemahan Al-Quran.
2.Tauhid Rububiyyah dan Uluhiyyah, Tuntutannya Terhadap Ulama’.
3.Syahadah dan Tuntutannya Dalam Kehidupan Muslim.

You Like It?? Sila lah LIKE ..
www.tips-fb.com